قدس ‌آنلاین/ محمود یوسف پور: سه شنبه هفته آینده به احتمال زیاد روز اول ماه مبارک رمضان خواهد بود.

سه شنبه آینده روز اول ماه مبارک رمضان

رئیس ستاد استهلال استان‌های خراسان روز گذشته در پاسخ به پرسش قدس درباره رؤیت هلال ماه و آغاز ماه مبارک رمضان، گفت: اگر افق عاری از ذرات فرسایش زمین باشد و هوا ابری نباشد و افق صاف باشد، مردم ایران می‌توانند عصر دوشنبه هفته آینده هلال ماه رمضان را ببینند.
حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم معادی تصریح کرد: براساس پیش بینی‌های نجومی، عصر دوشنبه آینده هلال ماه رمضان در ایران رؤیت خواهد شد و روز سه شنبه اول ماه مبارک رمضان خواهد بود.
وی با بیان اینکه در روز یکشنبه خورشید در ساعت ۱۹ و 45 دقیقه به افق مشهد غروب می‌کند، گفت: ماه در این روز، ساعت ۱۹ و ۵۸ دقیقه به افق مشهد در آسمان خواهد بود، با این حساب هلال ماه تنها ۱۳ دقیقه توقف و مکث دارد و روشنایی ماه ۳۸ صدم درصد خواهد بود، به علت اینکه روشنایی کم است، هلال ماه در روز یکشنبه رؤیت نمی‌شود.


رؤیت هلال با چشم غیرمسلح
حجت الاسلام والمسلمین معادی  اضافه کرد: در روز دوشنبه غروب خورشید در ساعت ۱۹ و ۴۶ دقیقه به افق مشهد است و رؤیت ماه در ساعت ۲۰ و ۵۹ دقیقه به افق مشهد خواهد بود، با این حساب، ماه یک ساعت و ۱۳ دقیقه در آسمان خواهد بود و روشنایی آن 20/3 درصد است که به راحتی قابل رؤیت است و بدون تجهیزات و با چشم غیر مسلح مشاهده می‌شود.
وی بیان کرد: ماه شعبان 30 روزه خواهد بود و همه گروه‌های استهلال پس از رؤیت ماه، منتظر نظر قطعی دفتر مقام معظم رهبری خواهند بود.
وی با بیان اینکه در سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی 34 گروه استهلال به رصد رؤیت ماه می‌پردازند، گفت: تیم‌های استهلال روز یکشنبه و دوشنبه به رصدگاه‌ها اعزام خواهند شد تا رؤیت ماه را رصد کنند.
رئیس ستاد استهلال استانهای خراسان  با بیان اینکه 30 گروه استهلال اهل تشیع و چهار گروه از برادران اهل تسنن به رصد ماه خواهند پرداخت، افزود: مشهد تنها یک گروه رصد دارد که در دانشگاه فردوسی مستقر است و متخصصان با حضور در این مکان، اقدام به رؤیت ماه می‌کنند.
حجت الاسلام والمسلمین معادی در پایان هدف از برگزاری گردهمایی یک روزه گروه‌های استهلال استان‌های خراسان را که روز گذشته در مشهد برگزار شد، اجرای کارگاه، آشنایی با تجهیزات رصد و محاسبه‌های دقیق دانست و گفت: کار با تلسکوپ و دوربین‌های دوچشمی و چگونگی تنظیم آن‌ها در کارگاه یک روزه آموزش داده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.